کد خبر: ۱۵۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳

موسیقی : سفر به دنیای شنیداری پدربزرگ‌ها
 

بسته دوم فروردین| داستان‌هایی کوتاه برای روز دوم تعطیلات

واقعیت این است که اگر بچه‌های این روزها وادار به گوش‌سپردن به ترانه «الهه ناز» بشوند، احتمالا واکنشی شبیه به ماهی‌ قرمز درون تنگ نشان می‌دهند که بچه‌ای شرور یک مشت نمک درون آبش پاشیده باشد. با این حال،  گرچه روانشناسان چنین عقیده‌ای ندارند اما بد هم نیست که گاهی آدم از محدوده خودش بیرون بپرد یا پرانده شود، تا چیزهایی از دنیایی متفاوت، دنیای دیگران را با حواس شش‌گانه (1+5) شخصی درک کند. به این ترتیب، شنیدن الهه ناز، در واقع به فرایندی تبدیل می‌شود که در آن صدایی را می‌شنویم که زمانی پدربزرگ‌هایمان اصلا به‌خاطر همان صدا، رادیو گوش می‌دانند؛ نسخه اصلی با صدای غلامحسین بنان.

فیلم: فرصتی برای تماشای دوباره «ریوبراوو»
 

بسته دوم فروردین| داستان‌هایی کوتاه برای روز دوم تعطیلات

تماشای وسترن همچنان لذتبخش است و طبق قاعده‌ای نوستالژیک، هرچه قدیمی‌تر دلپذیرتر. «ریوبراوو» فیلم قدیمی هوارد هاکس از دلپذیرترین وسترن‌های تاریخ سینماست؛ فیلمی که تماشاگرش را با شخصیت‌های دوست‌داشتنی و قصه‌گویی روان و کارگردانی بدون ادا و اصول هاکس، همراه می‌کند. ریوبراوو، تمام عناصر آشنای ژانر وسترن را دارد. جان وین در نقش کلانتر چنس، حسی از اطمینان‌خاطر را به تماشاگر منتقل می‌کند و دین مارتین در نقش دود رفیق آسیب‌پذیر کلانتر برگ برنده فیلم است. والتر برنان هم همان پیرمرد آشنای فیلم‌های وسترن است که با وجود کهولت، دست و پا گیر نیست. ریوبراوو، فیلم پایان خوش و به سرانجام‌رسیدن همه رابطه‌ها و پیوندهاست. در فیلم هاکس، پرچم رفاقت بالاست و کلانتر و رفقا در نهایت روی بدمن‌ها را کم می‌کنند. ریوبراوو، ۶۱ سال پیش ساخته شده ولی رنگی از کهنگی و ملال بر دامنش ننشسته.

فعالیت های اجتماعی: فرصتی برای رهایی از آشغال‌های دوست‌داشتنی 

امروز می‌توانیم شوالیه‌ای شویم که می‌خواهد به جنگ آشغال‌های دوست‌داشتنی برود. کمددیواری‌ها، گنجه‌ها و به‌ویژه زیرزمین‌های خانه‌های ویلایی سرزمین‌های مخوف و ناشناخته‌ای هستند از «هرچیز که خار آید یک روز به‌کار آید»هایی که هیچ‌وقت به‌کار نمی‌آیند و حتی در خانه‌تکانی‌ها هم فقط گرد و خاک‌شان گرفته می‌شود و باز به گوشه دنجشان می‌سُرند. حتی جعبه‌ها و باکس‌هایی که در آپارتمان‌هایمان در گوشه و کناری چپانده‌ایم از همین خارهایی هستند که شاید فقط از نبودنشان می‌ترسیم. می‌توانیم چالشی به راه بیندازیم که هرکسی برای نگه‌داشتن وسایل خود در خانه دلیل موجه و قانع‌کننده بیاورد. اگر نتوانست، ناچار است برای نگهداری آن در خانه کرایه بپردازد و یا آن را در بازاری مجازی برای فروش بگذارد. گرچه این امر می‌تواند فعالیتی اجتماعی هم باشد، چون به هرحال شاید همین اشیای از یاد رفته گره از کار دیگران باز کنند.

کتاب: داستان‌هایی کوتاه برای روز دوم تعطیلات

بسته دوم فروردین| داستان‌هایی کوتاه برای روز دوم تعطیلات

قبل از گلی ترقی، هیچ نویسنده‌ای در ایران جزئیات زندگی قشر مرفه را آنطور که هست توصیف نکرده بود. گلی ‌ترقی که در خانواده‌ای مرفه بزرگ شد، چنین حفره‌ای در داستان‌نویسی ایران را از بین برد. او با نثری معروف به «خاطره‌نویسی» داستان نوشت و در زمره بهترین‌ها قرار گرفت. برای انتخاب یکی از آثار یکی از بهترین نویسنده‌های تاریخ داستان کوتاه در ایران، لازم نیست زیاد به‌خودتان زحمت بدهید. سراغ کتابفروشی‌های مجازی بروید و مجموعه‌داستان «جایی‌دیگر» را سفارش بدهید. سه داستان این مجموعه -انار بانو و پسرهایش، بزرگ بانوی روح من و درخت گلابی- در فهرست بهترین‌های داستان‌نویسی ایران قرار دارند. آن آخری -درخت گلابی- را داریوش ‌مهرجویی روی پرده سینما برد. این فیلم هم می‌تواند پیشنهادی برای امروز باشد.


کار: دریافت برگه معاینه فنی در کوتاه‌ترین زمان ممکن

بسته دوم فروردین| داستان‌هایی کوتاه برای روز دوم تعطیلات

بعضی کارها هستند که تا وقتی انجام نشده‌اند، مثل چسب روی مغز می‌نشینند و نمی‌گذارند آدم مثل آدم زندگی‌اش را بکند. نمونه دم‌دستی‌اش دریافت برگه معاینه فنی اتومبیل است. حالا استرس پیداشدن یک سوراخ ناگهانی در جایی از لوله دراز اگزوز که از زیرموتور شروع شده و در دل و روده اتومبیل در خودش پیچیده و سر از زیر سپر عقب بیرون آورده به کنار، آن صفی که خودروها تا ورودی مرکز معاینه فنی بسته‌اند... روز دوم تعطیلات نوروز، نخستین روز کاری مراکز معاینه فنی است. زیاد هم سخت به‌نظر نمی‌رسد که وقتی همه سرشان به تبریک سال نو و... گرم است، گازش را بگیریم و بدون صف و دردسر، رفت و برگشت زیر نیم‌ساعت، برگه به‌دست به خانه برگردیم و از باقی سال لذت ببریم. حالا اینکه رهاشدن از کابوس دریافت برگه معاینه فنی خودرو چگونه می‌تواند نوعی خوشبختی باشد، حرف دیگری است که در این متن نمی‌گنجد.

تقویم: روزی که تجارت برده، ممنوع شد
 

بسته دوم فروردین| داستان‌هایی کوتاه برای روز دوم تعطیلات

جنجال‌هایی که پس از مرگ جورج‌فلوید در آمریکا رخ داد یادتان هست؟ امروز بهانه‌ای داریم برای بازنگری این رویداد و ریشه‌های عمقی‌تر نژادپرستی در آمریکا. 22مارس 1794 نخستین قانون منع تجارت برده در آمریکا تصویب شد با این هدف که مشارکت آمریکایی‌ها در تجارت برده را محدود سازد. جالب اینکه واردات برده 13سال پس از تصویب این قانون ممنوع شد. برای بیشتردانستن درباره تاریخ برده‌داری و دلایل وجود روحیه نژادپرستی در آمریکا کتاب‌های زیادی وجود دارد. اگر اهل تاریخ هستید، کتاب «تاریخ برده‌داری» اثر نورمن.ال.ماخت و مری هال را بخوانید و اگر طرفدار رمان‌ هستید، نگاهی به کتاب‌های «ریشه‌ها» اثر الکس هیلی یا از «اعماق تاریکی» اثر هوپ پرز بیندازید.

اپ: تمرین برای رویارویی با معماهای زندگی

بسته دوم فروردین| داستان‌هایی کوتاه برای روز دوم تعطیلات

هیچ تجربه‌ای در گوشی تلفن همراه جذاب‌تر از بازی نیست. این تجربه هیجان بیشتری هم پیدا می‌کند، وقتی همراه با بازی‌کردن، مغزتان هم شرایط بهتری برای رویارویی با معماهای فراوان زندگی روزمره پیدا کند. اپلیکیشن Lumosity این امکان را برایتان فراهم می‌کند که هم بازی کنید و هم مغزتان را تمرین بدهید. این اپلیکیشن یک برنامه آموزشی است که به‌وسیله نورولوژیست‌ها طراحی‌شده تا مغز شما را به‌کار اندازند و توانایی‌های شناختی شما را بهبود بخشند. این اپلیکیشن از رشته‌ای از بازی‌های سرگرم‌کننده و چالش‌آفرین استفاده می‌کند تا با کمک آن بخش‌های متفاوت فعالیت‌های مغزی‌تان را تقویت کنید. شما می‌توانید تجربه‌تان با این اپلیکیشن را به‌صورت شخصی درآورید و پیشرفت پروفایل مغزی‌تان را دنبال کنید. در نهایت اینکه بازی‌ها واقعا باعث می‌شوند شما در مواجهه با مسائل روزمره زیرک‌ باشید.

تفریح: بازدید از فاز اول دهکده طبیعت و خانواده مشهد 
 

بسته دوم فروردین| داستان‌هایی کوتاه برای روز دوم تعطیلات

اگر در طول تعطیلات عید نوروز 1400در مشهد هستید و دلتان می‌خواهد به دامان طبیعت بروید پیشنهاد ما به شما بازدید از دهکده طبیعت و خانواده در کوه پارک مشهد است. این دهکده روز اول فروردین افتتاح شد و امروز می‌توانید با رعایت پروتکل‌ها در فضایی خلوت‌تر از روز افتتاح از مناظر طبیعی این محوطه لذت ببرید. این دهکده 22هکتاری در مجاورت کوه پارک مشهد و به‌عنوان حلقه واسط بوستان خورشید و کوه پارک ساخته شد و مسیرهای کوهنوردی، چشمه و قنات هم دارد. این دهکده از 7بخش شامل باغ طبیعی، باغ بازی، حوزه عشایر و بازی‌های محلی و گروهی، باغ دوستی، باغ ورزش، باغ حضور و باغ خاطره تشکیل شده است.

آب و هوا: بررسی وضعیت جوی در بعضی شهرها

بسته دوم فروردین| داستان‌هایی کوتاه برای روز دوم تعطیلات
 


 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار